پلتفرم استریم ویدیو یا پلتفرم ویدیویی به زبان ساده، یک سرویس است که به کاربران اجازه میدهد ویدیوهایشان را آپلود، دانلود و مدیریت کنند. از تماشای سریالهای محبوب تا برگزاری جلسات کاری آنلاین، این پلتفرمها نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارند. با توجه به تعداد زیاد این پلتفرم ها عادی است که در انتخاب پلتفرم استریم ویدیو مناسب خود دچار سردرگمی شوید، برای پیدا کردن مناسب ترین پلتفرم مورد نیاز شما در این مقاله، قصد داریم چندین پلتفرم استریم ویدیو برتر را معرفی کرده و نقاط قوت و ضعف آن ها را بررسی کنیم.
پلتفرم استریم ویدیو چیست ؟

قبل از شروع معرفی پلتفرمها بد نیست که با مفهوم استریم ویدیو هم آشنا بشوید. استریم ویدیو یعنی پخش و تماشای ویدیوها به صورت آنلاین. به جای اینکه کل فایل را دانلود کنید، در استریم ویدیو، فایل به صورت تدریجی و در حین تماشا بارگذاری می شود. حالا این به چه معناست ؟ به زبان ساده تر استریم ویدیو به شما این قابلیت را می دهد که بدون از دست دادن زمان زیاد و معطل ماندن، ویدیوی خودتان را آنلاین ببینید.
آمازون پرایم ویدیو (Amazon Prime Video)

پلتفرم آمازون پرایم، در سال ۲۰۰۶ میلادی با هدف ارائه دسترسی به محتوای ویدیویی متنوع برای کاربران ساخته شد. هدف اولیه ساخت آمازون دسترسی مشترک هایش به ویدیو های اورجینال خود این پلتفرم بود و سپس تصمیم گرفته شد که ویدیو های ورزشی نیز به آن اضافه شود. زیاد هم دور از ذهن نبود که آمازون پرایم هم به عنوان یک پلتفرم استریم ویدیو بسیار محبوب شود زیرا خود پلتفرم آمازون که برای فروش کتاب بود، در آمریکا بسیار مشهور شد.به طوری که هم اکنون بالای ۲۰۰ میلیون مشترک ماهیانه دارد . البته باید اشاره کرد که آمازون پلفترمی پولی است و نیاز به خرید اشتراک دارد.
مزایا:
• فضای ابری ذخیرهسازی رایگان را برای کاربران ارائه می دهد.
• اشتراک مقرون به صرفه ماهیانه به هزینه ی ( 13 دلار ) دارد.
• دسترسی به کتابخانه موسیقی ها و عکس ها بعد از خرید اشتراک را فراهم می کند.
• قابلیت دانلود آفلاین و استفاده ی محتوا به صورت آفلاین را ارائه می دهد.
• بالاترین کیفیت استریم ویدیو در حال حاضر یعنی 4k را ساپورت می کند.
• اورجینال بودن برخی از ویدیو ها و متنوع بودن سبک های ویدیویی اوریجینال را داراست.
معایب:
• وجود تبلیغات حتی بعد از خرید اشتراک و پرداخت 3 دلار هزینه اضافی توسط کاربران گزارش شده است.
• ترافیک بالا در دقایق اول تماشای ویدیو مشکلی رایج بین افرادی به خصوص با اتصال ضعیف اینترنت است.
• مشکلات امنیتی و حریم خصوصی در معرض تهدید نسبت به سایر برنامه های معرفی شده.
• محیط کاربری بسیار ساده و تکراری، آمازون توجه زیادی به ظاهر پلتفرم خود نداشته است.
• هزینه های اشتراک در حال افزایش، که با توجه به تورم طبیعی به نظر می رسد.
نتفلیکس (Netflix)

پلتفرم نتفلیکس در سال ۲۰۰۷ با هدف ارائه فیلم برای افراد سراسر جهان ساخته شد. نتفلیکس در ابتدا فقط پلتفرمی بود که ویدیو ها و فیلم های دیگر کمپانی ها را آرشیو میکرد . سپس به فکر تولید محتوا های اورجینال خود افتاد. نتفلیکس نیز یک پلتفرم استریم ویدیو پولی است و باید برای استفاده از آن اشتراک خریداری شود و هم اکنون بالای 282 میلیون بازدید کننده دارد.
مزایا :
• انواع مختلف اشتراک ها بسته به علاقمندی بازدید کننده را دارد.
• آپدیت های مکرر و رفع باگ های قبلی را ارائه می دهد.
• بدون تبلیغات در صورت خرید اشتراک که بسیار مفید می باشد.
• الگوریتم پیشنهاد و شخصی سازی بسیار دقیق نتفلیکس به بالا تر بردن بازدید و کانال شما کمک خواهد کرد.
• سازگار با تمامی وسایل هوشمند تقریبا با کمترین اندروید و ضعیف ترین سیستم هم قابل اجرا است.
• تیم پشتیبانی قوی و حرفه ای برای ارائه خدمات و پرسش و پاسخ دارد.
معایب :
• محدودیت جغرافیایی ، هر ویدیو بر اساس جغرافیای شما پیشنهاد می شود.
• توجه بسیار زیاد بر تعداد مخاطبان ، به راحتی می تواند ویدیو های کم بازدید را به کل حذف و کنسل کند.
• کیفیت پایین تر ویدیو در صورت داشتن اتصال ضعیف را دارد.
• استفاده بسیار زیاد از اینترنت ، زیرا همیشه سعی میکند با بالاترین کیفیت ویدیو ها را پخش کند.
• اشتراک های تقریبا گران تقریبا نزدیک 20 دلار در ماه نسبت به بقیه پلتفرم ها دارد.
توییچ (Twitch)

پلتفرم توییچ در سال ۲۰۱۱ توسط جاستین کان و امت شیر تاسیس شد. این پلتفرم استریم ویدیو برای گیمرها ایجاد شد تا بازیهای ویدیویی خود را بهصورت زنده پخش کنند، اما امروزه میزبان محتوای متنوعی از جمله موسیقی، ورزش و غیره است. توییچ امروزه یک پلتفرم استریم ویدیو پرمخاطب است که حدود ۱۵ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.
مزایا:
• امکان هدیه دادن به استریمر مورد علاقه را خواهید داشت.
• در جریان و زنده بودن تمامی رویداد ها و چت کردن با استریمر مورد علاقه خود را فراهم کرده است.
• گسترده ترین نوع محتویات، آموزشی و حتی آشپزی را در توییچ مشاهده می شود.
• سازگاری با دستگاه های هوشمند و سبکی برنامه از دیگر مزایای آن است.
• از کیفیت های متفاوت ویدیویی اعم از 480p تا 1080p و حتی 60 fps پشتیبانی می کند.
• رایگان بودن پلتفرم، فقط در شرایط خاص نیاز است اکانت خریداری شود.
معایب:
• مشکلات مربوط به حق نشر شدید مشاهده شده است.
• انتشار محتوا نامناسب ، کنتترل این میزان از محتوا در روز ممکن است کمی سخت باشد.
• به اتصال قوی و پر سرعت نیاز دارد.
• لگ ها و مشکلات فنی بسیار زیادی را استریمر ها گزارش کرده اند .
• تبلیغات نامناسب و نامربوط به محتوای در حال استریم ، دارد.
هولو(Hulu)

هولو (Hulu) در سال ۲۰۰۷ با شعار ارائه دسترسی به محتوای تلوزیونی به صورت پایدار ساخته شد. البته رشد چشم گیری نیز داشت به طوری که تا مارس سال ۲۰۲۴ ، ۵۰ میلیون کاربر به صورت ماهیانه دارد . هولو نیز یک پلتفرم استریم ویدیو پولی است و برای استفاده از آن باید یکی از دو نوع اشتراک اصلی ، پلتفرم را تهیه کنید.
مزایا :
• تماشای چندگانه با یک اکانت در چندین دستگاه هوشمند را خواهید داشت.
• الگوریتم شخصی سازی بسیار قوی و دقیق برای کاربران را فراهم می کند.
• قابلیت دسترسی آفلاین به محتوا را فراهم می کند.
• اشتراک های مقرون به صرفه ( 6 دلار در ماه ) دارد.
• از سرویس های استریمی متفاوت اعم از Disney + ، NBC ، FOX پشتیبانی می کند.
• محیط کاربری بسیار ساده و راحت دارد.
معایب :
• نیاز به اتصال قوی و پر سرعت خواهید داشت.
• کیفیت بالای ویدیویی این پلتفرم نیازمند یک دستگاه سازگار و جدید خواهد بود.
• نداشتن تریال رایگان کاربری یکی از بزرگترین معایب این پلتفرم است.
• حافظه اختصاصی کم حجم در حد کم تر از 10 ویدیو را دارد.
• دسترسی محدود به کشورهای مختلف به دلیل مقررات بینالمللی از دیگر معایب این پلتفرم است.
یوتیوب گیمینگ (YouTube Gaming)

یوتیوب گیمینگ در سال ۲۰۱۵ توسط گوگل تأسیس شد. هدف اصلی ایجاد این پلتفرم برای ارائه محتوای ویدیویی مرتبط با بازیها به کاربران، از جمله محتوای زنده و ویدیوهای آنلاین است. تعداد کاربران فعال ماهانه YouTube Gaming که یک پلتفرم استریم ویدیو زیر مجموعه YouTubeاست، بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر روزانه است.
مزایا :
• معروف بودن این پلتفرم و در دسترس بودن .
• هدیه دادن و دونیت کردن به استریمر مورد علاقه را فراهم می کند.
• امنیت بالا و آپلود امن را به ارمغان می آورد.
• فرصتی برای کشف بازی های جدید خواهید داشت.
• آپدیت ها را برای خبردهی به کاربران شخصی سازی می کند.
• برای همه افراد حتی با پایین ترین اندروید و سیستم عامل قابلیت دسترسی دارد.
معایب :
• غنی بودن پایگاه داده در همه زمینه ها ، باید به صورت دائم محتوای آپدیت شده تولید کنید.
• الگوریتم پیشنهاد بسیار ضعیف و نامربوط به علایق افراد، برعکس پلتفرم یوتیوب را دارد.
• وجود تبلیغات در ورژن رایگان گزارش شده است.
• مشکلات کپی رایت شدید و بسیار سختگیرانه در این پلتفرم وجود دارد.
• توجه بیش از حد به گیم های محبوب و نادیده گرفتن بقیه محتوا مشاهده می شود.
انتخاب پلتفرم استریم ویدیو مناسب، بسته به نوع فعالیت و علایق هر فرد می تواند متفاوت باشد . ابتدا باید مشخص کنید، هزینه ها و سرعت آپلود یا دانلود این پلتفرم ها چطور است؟ اگر به دنبال یک پلتفرم استریم ویدیو با تیم پشتیبانی مناسب و پاسخگو برای آپلود ویدیوهای خود هستید، YouTube و Netflix بهترین انتخابها هستند. اگر هدف شما استریم کردن بازیهاست، Twitch گزینهای مناسب است، زیرا همانطور که اشاره شد، بهترین محیط کاربری و تعاملی را با بیننده و استریمر فراهم میکند.
اگر هم به دنبال یک پلتفرم استریم ویدیو رایگان و کمهزینه هستید و نمیخواهید پول زیادی خرج کنید، Hulu با ارائه ارزانترین اکانتها با قیمت 6 دلار در ماه بهترین انتخاب خواهد بود. در نهایت، اگر محتوایی دارید که قبل از آپلود یا دانلود نیاز به بازبینی و ویرایش دارد، پیشنهاد میکنیم از پلتفرم استریم ویدیو آمازون پرایم استفاده کنید که حداقل 6 گیگابایت فضای ابری رایگان به شما ارائه میدهد.
اگر برای راه اندازی سرویس پلتفرم استریم ویدیو سوالی دارید یا دچار مشکل و چالشی هستید، تنها کافی است که با تیم پشتیبانی ما تماس گرفته و از مشاوره و راهنمایی رایگان کارشناسان ما استفاده کنید. همچنین اگر پلتفرم استریم ویدیو بهتری می شناسید یا تجربیاتی در زمینه استفاده از این پلتفرم ها دارید لطفا در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.